Na prelomu iz 13. v 14. stoletje¹ so v Rim pogosteje romale množice ljudi. Kakor piše Gary Dickson² lahko iz papeških virov zasledimo, da so bolj kot z nervozno zaskrbljenostjo z optimističnim pričakovanjem preobrazbe v svetem mestu želeli pričakati konec leta, stoletja.
Na božični večer, ki je v srednjeveškem Rimu pomenil tudi začetek novega leta, so se med množico romarjev razširile govorice, da jim bodo odpuščeni vsi grehi. Te govorice so prišle na uho tudi papežu Bonifaciju VIII., ki je ukazal preiskavo dogajanja. Pogovarjal se je z moškim (ki je dejal, da je star 107 let), ki je papežu povedal, da je njegov oče prav tako leta 1200 prišel v Rim in dobil odpustek. To naj bi bila tradicija, ki sega več stoletij nazaj.
To idejo so po papeževem raziskovanju podpirali tudi odlomki v Svetem pismu (3 Mz 25,8-13). Kljub temu da se papež Bonifacij VIII. v zgodovino ni zapisal kot najbolj “veren” papež (bil je pravnik, ki se je sedem let vladanja prepiral z drugimi vladarji v Italiji in po Evropi), pa je v svojem mandatu naredil nekaj zelo pomembnega. 22. februarja leta 1300 je objavil papeško bulo* “Antiquorum fida relatio” (“Zanesljivo poročilo starih”), ki je določala, da bo leto 1300 jubilejno leto in da lahko vsak kristjan dobi odpustek vseh grehov, če se spove in se do konca leta odpravi na romanje v Rim³. Takrat je v Rim prispelo okoli dva milijona vernikov. V spomin na ta dogodek v Vatikanu še danes lahko opazujemo freske, sam jubilej pa je v Božanski komediji omenil tudi pesnik Dante Alighieri.
¹ Vir: https://www.medievalists.net/2014/01/the-first-jubilee/
² Dickson, G. (1999). The crowd at the feet of Pope Boniface VIII: pilgrimage, crusade and the first Roman Jubilee (1300). Journal of Medieval History, 25, št. 4, str. 279-307.
³ Romarji so morali 15 dni, prebivalci Rima pa 30 dni, vsak dan obiskovati baziliki sv. Petra in sv. Pavla.
* Papeška bula je poseben uradni dokument, ki ga izda papež in je navadno napisan v latinščini. Imenuje se po buli, papeškem pečatu, ki je bil odtisnjen na koncu dokumenta, da potrdi njegovo verodostojnost. Bula, ki napoveduje jubilejno leto 2025, in določa datume začetka in konca svetega leta, je običajno izdana leto prej in sovpada s slovesnostjo Gospodovega vnebohoda.
V krščanstvu se je kmalu po prvem jubilejnem letu, ki je določalo pogostost praznovanja na vsake 100 let, po priprošnji prebivalcev Rima in glede na svetopisemske zapise (3 Mz 25,8-13) papež Klemen VI. (1342) odločil pogostost praznovanja povečati na vsake 50 let. Leta 1389 pa je papež Urban VI. še dodatno povečal pogostost praznovanja na vsake 33 let, kot spomin na število Kristusovih let življenja ter razglasil leto 1390 za jubilejno leto. Slednje je bilo praznovano že po njegovi smrti s papežem Bonifacijem IX. Kljub praznovanju leta 1390 pa je Bonifacij IX. 10 let pozneje – leta 1400 (ob koncu prej določenega 50 letnega obdobja), brez razglasitve jubilejnega leta, vsem romarjem, ki so v tem letu prišli v Rim, podelil jubilejni odpustek.
Leta 1425 se je s papežem Martinom V. praznovanje jubilejnega leta nekoliko spremenilo. Prvič so se namreč odprla sveta vrata bazilike Svetega Janeza v Luteranu. Papež Nikolaj V. je torej kot zadnji papež v sklopu petdesetletnega ponovljivega cikla leta 1450 z odprtjem svetih vrat obhajal jubilejno leto. Papež Pavel II. je namreč ustvaril “med-jubilejno” leto in tako praznovanje jubilejnih let prestavil na vsake 25 let. Od takrat naprej so jubilejna leta, z izjemo Napoleonske vojne, ki je preprečila praznovanja v letih 1800 in 1850, potekala v rednih presledkih vsake 25 let.
Bolj podrobno je vsako jubilejno leto razloženo na mednarodni spletni strani jubilejnega leta.
Katoliška mladina, zavod za vzgojo, versko, kulturno in izobraževalno dejavnost mladih
Jurčičev trg 2, 1000 Ljubljana
SI56 0400 1004 6914 233 Nova KBM
Davčna številka: SI65567994